درمان مواد مخدر با یوگا

درمان مواد مخدر با یوگا زمان تقریبی مطالعه : ۱ دقیقه

یوگا و تاثیر آن بر درمان مواد مخدر : یوگا یک راه درمانی مکمل است که اغلب به عنوان روشی طبیعی برای تکمیل در نظر گرفته می شود . مکمل به این معنا در کنار روش های سنتی بسیار کارآمد و مفید است , و نه به عنوان جایگزین آنها. مجله یوگا ژورنالیوگای مدرن را این گونه توضیح می‌دهد: ” استفاده‌ای است از موقعیت‌ها و حرکات فیزیکی برای یادگیری این امر که چگونه می‌توان ذهن, بدن و تنفس را برای رسیدن  به خود آگاهی و سفری به درون متمرکز کرد ” طبق داده های انتشار یافته از گزارشات دو ساله مطرح, حدود ۲۱ میلیون آمریکایی به تمرینات یوگا می پردازند که این تعداد به دو برابر ده سال گذشته رسیده است.

یوگا و تاثیر آن بر درمان مواد مخدر و مزایای یوگا

یوگا مزایای بالقوه بسیاری دارد که از آن میان می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

تسکین استرس و فشار روانی

افزایش استقامت و قدرت فیزیکی

افزایش خود آگاهی

تحرکات بدنی و عادات غذایی سالم تر

افزایش اعتماد به نفس و خوددوستی

تسکین درد

خواب بهتر

افزایش سطح انرژی

کاهش خستگی

بهبود حالات احساسی

بهبود کلی سلامت

یوگا نقش فزاینده ای در برنامه درمان سوء مصرف مواد و  در طول دوره بهبود , به منظور پیشگیری از بازگشت , کاهش علائم , کاهش تمایل به مصرف داروها و ارائه یک خروجی سالم برای مقابله  با عوامل موثر روزمره دارد

ویژگی یوگا

یکی از چیزهای مهم در مورد یوگا این است که نیازی به تجهیزات گران قیمت با محل خاصی ندارد  , آن را می‌توان تقریبا هر کجا و در هر زمان انجم داد. یوگا از واژه سانسکریت YUJ, به معنای یکپارچگی و وحدت می‌آید. روشی باستانی  است که ذهن و بدن را با استفاده از تمرینمدیتیشن و تنفس به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند.  احتمالا رایج ترین نوع یوگا در آمریکا امروزه هاتایوگا است که بر روی موقعیت های جسمانی و تکنیک های تنفسی که انجمن یوگای آمریکا منتشر میکند . تمرکز دارد . برای یادگیری یوگا, حضور در کلاس و یافتن یک مربی آموزش دیده مفید است.

کلاس‌های یوگا به طور کلی ۴۵ تا ۹۰ دقیقه است و تمرکز این  کلاس‌ها بر روی دستیابی به  وضعیت‌های خاص یوگا با توجه به هم زمان به تنفس‌های صحیح و کنترل شده است. گفته می‌شود که با قرار دادن بد در موقعیت خاص, انرژی در ستون فقرات و سایر قسمت‌های بدن به درستی جریان می‌یابد و این اجازه می‌دهد تا ذهن بار شود و تعادل بین ذهن و بدن به وجود بیاید.

این مطلب را از دست ندهید :
چگونه با ورزش نشانه‌های پیری صورت را از بین ببریم؟

در حالی که یوگا مذهب نیست, با اصول معنوی و اخلاقی همراه است زیرا افراد تمرینات یوگا را طور مرتب در مسیر رشد معنوی قرار می‌گیرند. یوگا می‌تواند توسط هر کسی که ممارست دارد, فکر می‌کند و به پیوند بیشتر بدن و ذهن و روح می‌اندیشد انجام گیرد

تأثیر یوگا بر مغز

هنگامی که فرد به سوء مصرف مواد مخدر و الکل می‌پردازد, برخی مسیرهای مغز تغییر می‌کنند و مسیرهای مربوط به  احساس لذت, تنظیم احساساتتصمیم گیری صحیح, کنترل ضربانات و …. ممکن است منجر به عواقب منفی شود. پس از یک مدت عدم مصرف این مواد و زمانی که تأثیر مواد مخدر برداشته شودکنش‌های عصبی شیمیایی مغز و مدارهای مربوط به آن قادر به بازسازی و بهبود نسبی خواهند بود. یوگا نیز به عنوان یک روش به این روال بهبود کمک خواهد کرد

یوگا مدت مدیدی است که در جهت کاهش استرس  مورد استفاده قرار گرفته است و شواهد علمی ارائه شده توسط  بخش سلامت دانشگاه هاروارد ارتباط بین تمرین یوگا و کاهش استرس را با روش علمی مبنی بر پاسخ اسنرس, نشان داده استهنگامی که فرد دچار حالات استرس می‌شود , ضربان قلبفشار خون, تنفس و درجه حرارت بدن او افزایش می‌یابد. یوگا ممکن است در این سیستم با تعدیل و متعادل سازی برخی از هورمون‌های استرس, مانند کورتیزول و آدرنالین, به کاهش استرس کمک کند.مناطقی از مغز که در زمینه کنترل استرس فعالیت می‌کنند  , مانند هیپوکامپ, ممکن است با انجام تمرینات منظم یوگا افزایش یابندهمچنین یک مطالعه علمی نشان از افزایش میزان گاما آمینو بیوتیک اسید با تمرینات یوگا می‌دهد. این آمینو بیوتیک اسید نوعی آرام بخش طبیعی است که مغز برای کمک  به کنترل اضطراب و پاسخ استرس تولید می‌کند. افزایش سطح آن معمولاً به معنی اضطراب و استرس کمتر است. استرس,  اضطراب و افسردگی از عوارض جانبی رایج از ترک اعتیاد هستند و استفاده از یوگا در بهبود این علائم مؤثر است

بخش بهداشت و سلامت دانشگاه هاروارد مطالعه‌ای در مورد گروهی از زنان انجام داده  است که حال خود را ” احساس ناخوشایند ” گزارش کرده‌اند. انجام تمرین یوگا به مدت یک و نیم ساعت و طی دو بار در هفته موجب شد  که دریایان سه ماه, نیمی از آنان از کمتر شدن میزان افسردگی گزارش دادندیک سوم علائم اضطراب را کمتر مشاهده کردند و ۶۵ درصد معتقد به افزایش کلی سطح سلامتی روانی خود بودند. طبق یک مطالعه که در سال ۲۰۱۲ مرکز ملی بهداشت مکمل و  یکپارچه سازی منتشر کرده است, بیش از ۸۰ درصد از افرادی که در ایالات متحده به تمرینات یوگا می پردازند  در نتیجه این تمرینات میزان استرس خود را کاهش داده‌اند

درمان مواد مخدر با یوگا

اتصال بین ذهن و بدن

تمرین یوگا ممکن است به تعادل بخش هایی از مغز و بدن که  از طریق سوء مصرف مواد به طورطبیعی تحت تاثیر قرار می گیرندکمک کند. علاوه بر جنبه های فیزیکی , یوگا ازجهت روانی و احساسی نیز مزایای بسیاری دارد . هنگام تمرین یوگا ,  افراد به بدن خود متصل می شوند , یاد می گیرند تنفس خود را تنظیم کنند و به بدن خود گوش دهند که این امر می تواند این خودآگاهی را ایجاد کند که چطور ممکن است به یقین و یک راه مشخص در شرایط نامشخص رسید

این مطلب را از دست ندهید :
علم عصب شناسی چگونه از طریق یوگا به سلامت روانی کمک میکند

با تمرکز تمام به درون وجود, افراد می‌توانند یاد بگیرند که مالکیت فردی خود را به نحوی که هست و احساس می‌کنند بپذیرند و به کنترل خود در آوردند. یوگا همچنین می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد, افراد را تشویق به تغذیه مناسب‌تر و بهبود کیفیت خواب می‌کند که ممکن است با مصرف یا ترک مواد مخدر دچار اختلال شده باشد. هنگامی که  افراد از لحاظ جسمی و فیزیکی احساس بهتری می‌کنند, بیشتر قادر به کنترل استرس و هر چیزی هستند که ممکن است در طی زندگی روزمره رخ دهد. ورزش فیزیکی همچنین می‌تواند تصویر انسان را از خود بهتر کندهمان طور که عادات سالم می‌تواند ظاهر بدن فیزیکی را نیز بهبود بخشد

یوگا می‌تواند به افراد کمک کند تا به روابط و مفاهیم معنوی با تکنیک تنفس و مراقبه و ذهن آگاهی دست یابند  محو کردن تمامی تاثیرات خارجی از طریق یوگا ممکن است به فرد کمک کند که از طریق خود بازتابی از صلح درون پیدا کند و به تحقق فردی  از چیزی که ممکن است برای تغییر در جهت بهبود زندگی نیاز داشته کمک کند. یوگا چیزی فراتر از کشش و انعطاف است. یوگا می‌تواند به عنوان بخشی از یک برنامه درمان سوء مصرف مواد مخدر مفید واقع شود و همچنین می‌تواند به طور مستقل نیز کار کندهنگامی که یوگا در کنار سایر شیوه های درمانی سنتی استفاده می‌شودمی‌تواند درمان تکمیلی فوق العاده ای باشد که افراد بتوانند در طول زندگی خود تمرین کنند و به واسطه آن ارام شوند و هر زمان که لازم باشد  , وضوح ذهن را بهبود بخشند

این مطلب چطور بود؟
[Total: ۵ Average: ۵]
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *