اصول تغذیه ورزشکاری و اهمیت برنامه غذایی ورزشکاران زمان تقریبی مطالعه : 1 دقیقه

اهمیت برنامه غذایی ورزشکاران : امروزه همسو با بالا رفتن سطح آگاهی افراد , توجه به رژیم های غذایی , ورزش و فعالیت بدنی نیز افزایش پیدا کرده است . همین افزایش سطح آگاهی نشان داده که ورزش کردن تنها نمی تواند تاثیر گذار باشد و اثر بخشی آن زمانی محقق می شود که با رژیم غذایی مناسب و هدفمند تکمیل شود . حال این رژیم غذایی ممکن است برای هر ورزشکار متفاوت از دیگری باشد . در واقع , هر ورزشکار باید متناسب با هدف و تیپ بدنی خود , رژیم ورزشی و غذایی خاص خود را داشته باشد

مکمل های ورزشی جایگزین غذا نیستند

مکمل های ورزشی از جمله مواردی هستند که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند , اما در عین حال نباید فراموش کرد که مصرف تمام مکمل ها مقطعی هستند , از این , می توانند جای رژیم غذایی سالم و متناسب را بگیرند . از این جهت , رعایت و تبعیت از یک رژیم غذایی هدفمند اهمیت بیشتری دارد

سوخت و ساز بالا و اهمیت برنامه غذایی ورزشکاران

تمرینات قدرتی و فعالیت های بدنی سنگین , سوخت و ساز بدن را تا حد زیادی بالا میبرند . بدن با انجام این فعالیت ها مقدار زیادی آن , املاح و مواد غذایی را از دست می دهد , بنابراین داشتن تغذیه مناسب برای ورزشکاران الزامی است برنامه غذایی ورزشکاران تا حد زیادی با افراد عادی متفاوت است و یکی از دلایل آن , نیاز بدن ورزشکاران به موادی همچون پروتئین ,کربوهیدرات و غیره است .به عبارت دیگر بدن سازی ورزشی است که باعث افزایش حجم عضلات می شود . پس اگر فرد لاغری بدون در نظر گرفتن رژیم غذایی مناسب فقط به ورزش بدن سازی بپردازد , انرژی مصرفی اش بیشتر می شود و بدن نمی تواند انرژی مورد نیاز خود را از محل ذخایر تاکید کند و همین مساله باعث می شود که فرد به تدریج دچار تحلیل عضلانی شود . همه ورزشکارانی که بدن سازی انجام می دهد , باید قبل از ورزش مقداری مواد غذایی انرژی زا مصرف کنند تا دچار مشکل نشوید .یک ورزشکار باید به باید ها و نبایدهای غذایی خود واقف و آگاه باشد

اهمیت تغذیه و خواب

بدن سازی و تناسب اندام یک نوع سبک زندگی است , از این رو برای اینکه شما بهترین نتیجه را از ورزش کردن دریافت کنید , باید به خواب و تغذیه خود اهمیت ویژه ای قائل شوید

مواد غذایی مفید برای ورزشکاران

مواد غذایی انرژی زا مصرف کنند تا  دچار مشکل نشوند.یک ورزشکار باید به بایدها و نبایدهای غذایی خود واقف و آگاه باشد

این مطلب را از دست ندهید :
۱۰ تمرین ورزشی برتر در سال 2019

مصرف خوراک های پروتئینی مانند سینه مرغ , گوشت گاو , تخم مرغ , گوشت بوقلمون

مصرف حبوبات نظیر عدس , نخود

مصرف مغزهایی همچون بادام , گردو , دانه چیا و تخم کتان

مصرف میوه هایی مثل انواع  توت , سیب و موز

مصرف روغن های مفید مثل آووکادو , انواع ماهی , روغن زیتون و روغن کنجد

مصرف لبنیات کم چرب

مصرف سبزیجاتی مثل نخود فرنگی , اسفناج , کلم , بروکلی و قارچ مصرف دانه هایی مثل کینوا و غلاتی مثل جو دو سر

مصرف کربوهیدرات های دیر جذب مثل برنج قهوه ای , جوی دوسر , کاکا رومی و نان های سبوس دار

علاوه بر موارد فوق , مصرف پروتئین های وی در ابتدای صبح و یا پس از تمرین و پروتئین کازئین به عنوان میان وعده , قبل از خواب بسیار توصیه می شود

مواد غذایی که ورزشکار باید از آنها پرهیز کند

مصرف الکل

مصرف نوشابه های گاز دار و آب میوه های مصنوعی

مصرف خوراک های سرخ شده و چرب

مصرف انواع سس و خامه

مصرف قند و شکر

اصول تغذیه ورزشکاری و اهمیت برنامه غذایی ورزشکاران

خوراکی ها باید به صورت پخته , کبابی و بخار پز مصرف شوند . وعده ای که قبل از تمرین سرو می شود , باید حدود ۲ تا ۳ ساعت قبل از آن باشد و توصیه می شود برای این وعده از کربوهیدرات های دیر جذب و خوراک های پروتئینی استفاده شود . این در حالی است که برای وعده پس از تمرین باید به سراغ کربوهیدرات های زود جذب بروید تا انرژی از دست رفته را سریع تر دریافت کنید

نوشیدنی های مفید

اهمیت نوشیدن آب را دست کم نگیرید و از آن غفلت نکنید .نوشیدن قهوه تا نیمساعت قبل از تمرین کمک میکند که انرژی بیشتری در زمان تمرین داشته باشید و از خستگی حین تمرین جلوگیری می کند . مصرف انواع دمنوش و چای سبز در طول روز بسیار مفید هستند . اگر به دنبال لاغری و کاهش وزن هستید , ریشه زنجبیل می تواند در این زمینه به شما کمک کند . زنجبیل یکی از بهترین چربی سوزها به شمار می رود . در واقع , ریشه زنجبیل باعث کاهش اشتها و کاهش وزن شما می شود

یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل خشک شده و یا دو تکه زنجبیل تازه را به آب داغ با دمای حداکثر ۸۰ درجه سانتیگراد اضافه کرده و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خوب دم بکشد , سپس آن را میل کنید . میتوانید در ۵ دقیقه آخر مقداری چای سبز یا دارچین نیز به دمنوش زنجبیل بیافزایید تا اثر بخشی آن را دو چندان کنید

این مطلب را از دست ندهید :
نه واقعا چرا پیاده روی نمی‌کنید؟

یک نمونه رژیم غذایی ورزشی

صبحانه : تخم مرغ و آووکادو یا مصرف میوه با جوی دو سر

میان وعده : کره بادام زمینی یا آجیل مخلوط

ناهار : گوشت قرمز بدون چربی , سینه مرغ یا گوشت بوقلمون همراه با سیب زمینی پخته و سبزیجات

میان وعده : ماست کم چرب و بادام

شام : ماهی کبابی و سبزیجاتی مثل نخود فرنگی , کلم بروکلی و قارچ

این مطلب چطور بود؟
[Total: 1 Average: 5]
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
ads | فروش ویژه محصولات ورزشی | خرید عمده محصولات ورزشی | تيشرت ورزشی | سبز اسپرت

 
 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *